Den 16. august ble Det Gode Brygg gjenfødt. Butikken må ha hatt god karma, for nå er den på Kvadrat, kjøpesenteret som besøkes av utallige kjøpelystne, og forhåpentligvis øltørste, hver dag.
Vi har besøkt butikken og snakket med daglig leder, Thor Johnsen.
BR: Hva gjorde at dere bestemte dere for å åpne på Kvadrat?
TJ: Vi ønsket å få en beliggenhet som gjør oss mest mulig synlig og treffer flest mulig potensielle kunder. Kvadrat er en institusjon her i distriktet, og er i så måte et naturlig valg. Og når vi fikk tilbud om lokaler like ved Coop Obs, var det en “no-brainer”
Er det noe som skiller dere fra andre liknende butikker som for eksempel Gulating?
Jeg har ikke noen formening om andre butikker. Vi kjører vår greie med fokus på godt utvalg – ikke nødvendigvis flest mulig sorter, god rullering av utvalget, høy service- og kompetansegrad, og ikke minst godt humør.
Hva er din favorittøl blant de ølene dere har til salgs nå?
Vanskelig å kun plukke ut en enkelt, men Tiny Rebel Cwtch, Garage Projects Hapi Daze og Qvart sin Not just Darkness er der oppe.
Har du en favorittøl laget i Rogaland blant dem dere har til salgs?
Lervigs Hazy Days og Salikatt sin Fjåge er knallbra.
Er fokuset på lokale produkt viktig for dere?
Ja, absolutt. Som en lokal aktør selv, ønsker vi å være med å bidra til at andre lokale aktører får vist seg frem.
Hvor mange forskjellige øl har dere til salgs til enhver tid?
Det vil variere, men mellom 350 og 400 sorter skal vi ha inne i snitt.
Hva tenker dere om 4.7%-grensen og tror du det kan bli endringer?
Den er jo helt tullete, særlig nå når øl- og øldrikkekulturen er i en slik endring som den er. De som er i vår butikk og handler, er ikke inne og kjøper øl for å drikke seg fullest mulig på kort tid. De kjøper for de gode smakene, og for kosen. På samme måte som man tar seg et glass vin, tar man en øl og nyter den på kvelden. Da burde ikke alkoholprosenten være avgjørende for om man får selge et øl eller ei. Men vi ser vel ikke noe særlig håp om endring på den med det første.
Hvem er kundegruppen deres og har dere sett en endring i kundegruppen siden dere åpnet butikk 2?
Fra vi åpnet første gangen for snart 3 år siden har det skjedd ganske mye, fra da kun “øl-geekene” kom innom til nå, hvor vi har like mange kvinner inne som menn. Kundegruppen vår er først og fremst alle som er litt, eller mer enn litt, glade i øl og kanskje interessert i å prøve nye øl. Men også de som er på jakt etter en gave til “han som har alt”.
Hva er linken til NMBCo True North Bar?
Ingen formell link. De to er skilt nå. Jeg driver butikken og er ikke lenger inne på eiersiden av baren.
Har dere noen arrangement på trappene i butikken?
Nei, ikke i butikken.
Noen siste ord?
Vi gleder oss til å møte nye og gamle kunder her på Kvadrat i en butikk vi er stolte av å vise fram!
Vi i BR synes butikken har et godt utvalg med mange lokale produkt. Den har også et variert utvalg av andre norske og importerte øl, blant annet favoritter som Mikkeller, Northern Brewer, og verdens beste Gose fra Westbrook. Butikken er vel verdt en handletur.