Her er mer informasjon om sterkølsalget i 2019.
I går viste vi hvor mange liter øl hver av vinmonopolbutikkenen solgte i 2018 og at ølsalget i regionen var gått opp 2.3% prosent fra 2017 til 2018. Det tallet betyr lite uten en eller annen form for kontekst, og den bidrar Bryggeri- og Drikkevareforeningen med:
Tallene er fra desember, så de inkluderer salget til og med november.
Vi ser at salget av norskbrygget øl, både sterkøl og butikkøl, har gått opp nesten 6% på landsbasis sammenliknet med tilsvarende periode i 2017. Så langt er alt vel.
Problemet er at salget av øl fra norske håndverksbryggerier har falt med nesten 11%! Salget av importert øl faller også.
Vinmonopolet bidrar med nok en puslespillbit:
Vinmonopolets tall viser at veksten i salget av sterkøl fra 2017 til 2018 var på 1%. Den øvrige veksten i det totalt ølsalget er det altså butikkøl fra de store bryggeriene som står for – med andre ord industripilsen.
Vinmonopolet forteller: “Siden 2010 har salget av håndverksøl økt markert på Vinmonopolet. Denne trenden virker nå å stoppe noe opp; ølsalget økte med 1 prosent i 2018”.
Så oppsummert
Det selges mere øl enn før, men den norske industrpilsen tar tilbake markedsandeler fra norsk håndverksøl og fra importert øl som begge går tilbake. Håndverksbryggeriene kjemper nå med hverandre for overlevelse, og ikke lenger mot de store for markedsandeler. Dette tipper vi kommer til å bli enda tydeligere i 2019 – kampen mellom de små kommer frem i lyset.
Det positive er at veksten i Rogaland på 2.3% overgår veksten for landet totalt som var på bare 1%.
Før jul publiserte vi en liste over ølene som solgte mest på Vinmonopolet i første halvår av 2018. Nå har vi fått talene for hele året. Polet har publisert listen over sine 1000 mest solgte produkter, og vi har sortert ut ølene.
Av listen under kan vi se at det mest populære ølet på Vinmonopolet i 2018 var bare det 184. mest populære produktet totalt, og det er en Svensk “festivaløl”.
Listen er like skuffende nå som den var sist. Den store forskjellen er at juleølene har gjort sitt inntog på denne listen. Selv om de bare selges i en kort periode, er de relativt dominerende på listen.
Først på 27. plass over ølene, og på 744. plass totalt, finner vi et håndverksøl fra Rogaland, nemlig Tasty Juice fra LERVIG.
LERVIG har totalt 3 øl på listen over de 1000 mest solgte produktene på Vinmonopolet i 2018, og disse tre er de eneste ølene fra Rogaland som kom med på denne listen.
Mer detaljerte oversikter vil komme i løpet av måneden – i mellomtiden oppfordrer vi alle til å bytte ut fremmed industriøl med lokalt håndverk.
LERVIG lanserer 3 øl denne måneden, 11. januar, og neste måned kommer det ytterligere 4 nye øl fra Rogaland på polet.