Vi har slått av en prat med Henrik Sandbæk og Kjetil Ølberg, duoen bak det eneste kommersielle bryggeriet på Sola, Ølbæks.
Vi møtes på Hummeren Hotell, helt ute ved sjøkanten i Tananger. Det idylliske hotellet med den flotte beliggenheten og den fantastiske bufeeten er nok et kjent og kjært sted for mange. Det er ikke tilfeldig at vi møtes her. Dette er bakgården til Ølbæks, og stedet har en spesiell plass i hjertet til Henrik og Kjetil. Hummeren Hotell var bryggeriets første kommersielle kunde, og er det eneste stedet hvor man i dag finner Ølbæks fast på tapp. Hotellet har vist velvilje og tro på Ølbæks siden den spede kommersielle starten.
Henrik: Vi hadde ikke vært her i dag hadde det ikke vært for Hummeren Hotell.
Historien om Ølbæks starter med en taxi-tur på slutten av nittitallet. Henrik er drosjesjåfør, og får en dag en eldre mann i bilen som tydeligvis er over snittet glad i øl. Den eldre mannen må i butikken. Han forteller at han trenger påfyll av noen ingredienser han må ha for å kunne brygge sitt eget øl. Dette fatter Henriks interesse! Kan man virkelig brygge sitt eget øl med ting man får fra butikken? I løpet av turen får Henrik med seg både oppskrift og hjemmebrygger-ABC. Full av iver hører han med kompisen, Kjetil Ølberg, om ikke han vil være med å lage øl, og slik startet hjemmebryggereventyret allerede for over tyve år siden. Idun tørrgjør ble handlet og øl ble brygget. Men det var først i 2008 Ølbæks ble etablert, og fokuset på kvalitet veier stadig tyngre enn kvantitet.
Det gikk ti år fra Ølbæks gikk fra å være et hjemmebryggeri til å bli en kommersiell aktør. Men det kunne faktisk skjedd allerede fem år tidligere. For allerede i 2013 hadde Ølbæks en avtale om gjøkebrygging av en Märzen i Danmark, på oppdrag for en liten restaurantkjede her lokalt. Maltet var røkt lokalt og alt var klargjort, men uten videre grunn trakk resturantkjeden seg i “femte time”. Muntlige avtaler og forståelser var foruten dyrekjøpt erfaring lite verdt.
Det skulle altså gå fem nye år før Ølbæks endelig fikk ut sitt første kommersielle brygg. Det skjedde i januar 2018. Ølet ble brygget på andre siden av fjorden, hos Skudenes Bryggeri. Både Henrik og Kjetil har bare lovord å si om samarbeidet på tvers av fjorden. Testbryggene gjøres i mellom 30 – 60 l batcher i egetprodusert bryggeutstyr.
Duen har en klar rollefordeling. Kjetil sveiser, snekrer og bygger, mens Henrik begraver seg i litteraturen og pleier forbindelser. De er veldig samstemte på hva de vil brygge og hva slags resultat de er ute etter. Et av stikkordene som går igjen er “balanse”.
Det er noe klassisk og ujålete over det som nå er å få tak i fra Ølbæks. Vi i BR er glad i alt av øl, og svinger gjerne seidelen med en ESB, men vi må jo spørre….
BR: Dere har nå ute en bokk, en bitter og en kellerbier. Er ikke det litt lite hipt? Hvor er den ihjel-humla IPA-en?
Kjetil: Nei, det er nok ikke helt vår gate det der.
Henrik: Vi er nok ikke veldig hippe. Vi har, som andre, prøvd det meste, men ender opp med de kjernetingene vi alltid har likt.
BR: Så det kommer ingen NEIPA eller Brut IPA fra Ølbæks med det første?
Kjetil: Nei. Ikke med det siste heller.
Henrik: Målet vårt er å lage øl som treffer alle, men av høyere kvalitet en typisk industriøl. Men vi kommer nok med noen overraskelser etter hver.
BR: Hvordan oppleves det å oppskalere bryggene. Merker dere forskjell fra pilotbryggene?
Kjetil: Ja, det blir litt annerledes, det er ikke til å unngå. Men man kjenner samtidig at det er det samme ølet man hadde i testbryggeriet.
BR: Nå har dere holdt på i godt tiår under Ølbæks-fanen. Hva er målet for de neste ti årene?
Kjetil: Det hadde vært kjekt om de sortene vi har i butikk nå kunne rullet og gått av seg selv. Vi trenger ikke noe mer der. Eller… Vi skulle kanskje hatt en Brown Ale også i butikken etter hvert! Vi kunne i så fall heller fokusert på å komme med jevnlige nyheter på polet. Selger de bra og produseres på ny, er det selvfølgelig bare kjekt.
BR: Er det gjøkebrygging som er den langsiktige strategien? Har dere ikke tanker eller ønske om eget bryggeri?
Henrik: Det forblir nok med gjøkebrygging på oss, ja. Vi nærmer oss 50 nå, og med familie og full jobb utenom, så sier det seg selv at noen stor investering er ikke er veldig aktuelt for noen av oss. Vi holder selvsagt alle dører åpne dersom rette investor skullw melde seg.
Siden den første nesten-kommersielle ølen inneholdt røyktmalt, og guttas begeistring for Rauchbier stadig nevnes i løpet av intervjuet, så bare må vi spørre:
BR: Kommer dere med et røykøl – eller tør dere ikke?
Kjetil: Vi tør!
Henrik: Det har absolutt vært diskutert – flere ganger. Vi har laget veldig mye forskjellig røykøl, alt i fra lys Grodziskie [Red. anm.: Polsk type røykøl] til mørke og ekstreme røykøl.
BR: Alle bryggere planlegger neste brygg. Hva planlegger dere akkurat nå?
Kjetil: Vi driver og utvikler en baltisk porter, men om det er den som kommer først vet vi ikke. Men det hadde vært kjekt med en skikkelig smaksbombe, men vi er alltid opptatt av at det skal være balansert.
BR: Er dette fremdeles å regne som en hobby?
Henrik: Det er 100 % hobby, men det er klart vi følger veldig med på alt som skrives og sies om ølet vårt.
BR: Er det mest spennende eller skummelt å bli kommersielle?
Henrik: Det er både spennende og skummelt å lese kommentarer, ratinger og salgstall. Det som er mest skummelt er likevel regelverket. Vi har en enorm redsel for å trå feil her. Det kjenner jeg på titt og ofte, og det er en ekkel følelse. Det er vanskelig, for vi vil jo gjerne fortelle hvem vi er og hva vi gjør. Men det er ikke lett.
BR: Så hvor får vi tak i Ølbæks i dag?
Kjetil: Per i dag så er ølet på tapp på Hummeren, samt på flaske i enkelte butikker i nærområdet og Gulating-kjeden.
Henrik: Vi skulle gjerne sett ølene våre på tapp i en pub i Stavanger og/eller Sandnes. Dersom noen har en kran å avse, så er det bare å ta kontakt!
Ølbæks Bokk (varenr. 10722402) finner du for tiden på polet på Kvadrat, Sola og Madla.
Ølbæks FaceBook-side finner du her.
Det finnes også en Facebook-gruppe for Venner av Ølbæks Bryggeri. Meld deg inn der!