Carpe Nystemten! LERVIG + Bergen = Sant

Jada. Byen e’ Bergen og laget e’ LERVIG, for innen kort tid skal bryggeriet åpne sin egen bar i Vestlandets hovedstad.

LERVIG er i vinden som aldri før, og konkurrentene følger med på alt bryggeriet foretar seg. Dermed har ryktene gått i lang tid: «LERVIG har store planer for egne puber.» «Gardermoen flyplass!» «Bergen og Trondheim!» «Manchester!»

Daglig leder Anders Kleinstrup velger derimot å tone forventningene ned:

«Store planer er mye sagt. Vi vil gjerne ha ‘LERVIG brand feel’ ut i Norge, vår hjemmebane. En måte som gjør dette mulig, uavhengig av andre partnere, er gjennom å åpne [bar] selv. Dette er tenkt som ‘LERVIG brand univers’, hvor gjesten skal se, smake og føle hva LERVIG er som brand.»

«Dette kan vi bare klare gjennom å åpne selv. Samtidig ønsker vi å løfte fokuset på kvalitetsøl generelt. Nå har vi Bergen og Stavanger på plass og det er veldig nytt og spennende for teamet.»

Strategisk fokus
I årsrapporten for 2018 kan man lese at eierne og styret er enige om et langsiktig mål om å etablere Lervig som en av de 10 beste merkevarene innenfor håndverksøl i verden.

«Det ville være fantastisk om vi kunne få det til. Vi gjør vår absolutt beste!!», sier Anders.

Etableringen av nye barer er en del av denne strategien, noe Anders har redegjort for tidligere, blant annet til Næringsforeningen: «Vi kaller det et ‘flagship venue’ – et sted der vi skal få vise oss frem fra vår beste side.»

Samtidig innebærer det å si ja til noe, også å si nei til noe annet: «Unødvendige ledd er kuttet ut, fokus er flyttet tilbake til to ting: Å produsere og selge øl.»

Til BR konkretiserer han dette: «Vi skal fortsatt gjøre det, og bare det. Dette er en del av vårt ønske om å bli en nasjonal aktør og frontrunner for kvalitetsøl i Norge.»

Anders Kleinstrup, daglig leder ved LERVIG AS.

Ryktet om at barene skal hete Black Star, etter stjernen i LERVIGs logo, avviser derimot Anders bestemt.

Dilemma
Dilemmaet bryggerier står overfor når de åpner sine egne barer, er at de kan ende opp med å konkurrere om markedet med de barene som allerede selger deres øl. Denne problemstillingen har stoppet andre norske bryggerier fra å velge samme strategi. LERVIG har valgt å sende en e-post til utestedene i Bergen for å informere dem om sine planer:

«I forbindelse med omstrukturering av salgsansvar er våre kunder naturligvis orientert! Vi kommer ikke inn for å ta marked – men for å skape marked. Vi vet at konsumentene som eventuelt flyttes her vil komme primært fra makroøl (lokasjon + signal), og dette vil gjerne gagne hele bransjen. Vi har ikke fokus på å drive volumlokasjoner, men på å vise hvem vi er – det er helt forskjellige ting.»

Piers Laverick
Med seg på laget i Bergen får LERVIG barmannen Piers Laverick fra York, England. Han jobber i dag ved Den Gode Nabo som ligger ved Nidelva i Trondheim. Piers søkte, etter det BR erfarer, opprinnelig på jobb som LERVIGs barsjef i bartebyen, men har nå sagt ja til å flytte til Bergen.

«Vi har et veldig bra samarbeid med DGN i Trondheim. De er vel en av Norges høyborger for gode ølopplevelser, og Piers har vært en sentral person i dette sammen med teamet der», forteller Anders. «Vi ser virkelig frem til å få en rutinert driftsmann med på teamet.»

Videre ekspansjon
Anders vil ikke la seg lure til å åpne opp om planene for flere barer i inn- og utland: «Det kan jeg ikke si noe om. Det er intet konkret – men mye på gang.»

Anders lover derimot at baren i Bergen skal åpne «hurtigst mulig, men det er for tidlig å si når vi er klar.» Dette kan bety at baren i Bergen åpner tidligere enn deres ‘flagship venue’ på Eiganes hvor det, i tillegg til hva vi tidligere har skrevet, også skal være tilvirkning av øl. Eiganes håper de å åpne i mai til neste år.

Foreløpig blir imperiet altså kun utvidet til Bergen, men det ligger i kortene at dette bare er begynnelsen. Fra før har bryggeriet også et Oslo-kontor som brukes til events og nyhetsslipp.

Mens man i Trondheim foreløpig må vente på en LERVIG-bar, kan man der kose seg med at bryggeriet har etablert et veldig bra samarbeid med Jacobsen & Svart. LERVIG leverer tankøl til deres nye lokasjon ‘Powerhouse’. Dermed er vel LERVIG de første i Norge som leverer tankøl nasjonalt utenom makrobryggeriene?

Mikkeller
LERVIG og Mikkeller har begge fått Orkila Capital inn på eiersiden og i styret. På spørsmål om LERVIG har latt seg inspirere av Mikkellers barer svarer Anders: «Mikkeller-reisen er generelt inspirerende for hele ølbransjen uansett om du er mikro eller makro, tror jeg, men vi ønsker å skape vår eget univers her. Det er mange bryggerier som selv har barer, og det har inspirert oss når vi reiser rundt og ser hvilken brand vibe det kan skape.»

Ølutvalget
Så hva kan vi forvente oss av ølutvalg? Jo, barene skal ha et bredt utvalg av Lervig-øl fra den enkle Pils, via det faste sortimentet, til one-offs og collabs  – samt det øl fra andre bryggerier som gjengen på LERVIG selv setter pris på. Barene skal også, dersom mulig, fungere som ølbutikker på dagtid.

«En bar selger øl og samtidig har den added value ved at den bygger brand. Dette blir en ny attraksjon for både lokale ølkjennere og turister – og folk som bare trenger en kald øl og en bra stemning,» avslutter Anders.

Hva tenker du?

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.