RYGR Brygghús dryle te!
Covid-året 2020 har vært et møkkaår for bryggerier og barer, men ikke alt er negativt.
Det totale ølsalget i Norge hittil i år er opp 8.46% fra fjoråret. Veksten på sterkøl hos Vinmonopolet er hele 28%, og i dagligvare er veksten over 20%.
Ikke uventet er den store taperen det kritisk rammede utelivet som har hatt en nedgang på over 40%.
Samtidig med at en viss fotballspiller har satt Jæren på det internasjonale fotballkartet, har RYGR Brygghús satt Jæren på det norske ølkartet.
“RYGR har hatt en vekst som peker seg markant ut i Norge”, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng i Bryggeri- og Drikkevareforeningen (BROD).
Ved starten av desember har RYGR levert godt over 600 000 liter, og sikter på en omsetning på over 30 millioner kroner. Sammenlikner man med fjorårstall, er dette på størrelse med de 4 største mikrobryggeriene i Norge i følge bryggeriet.
Salgstallene har overrasket både daglig leder Sune Aabø Parker og sjefsbrygger Øyvind Tveit – sistnevnte for tiden sykemeldt på grunn av ryggproblemer.
BROD er varsomme med å dele konkurransesensitive tall på hvordan RYGR ligger an i forhold til de andre bryggeriene, men Sune har brukt BRODs statistikk til å regne på det.
“I oktober hadde RYGR en generell markedsandel blant småbryggeriene på 8.5%, og i all norsk dagligvare var markedsandelen blant småbryggeriene på hele 9.5%. Så nesten en av ti øl fra småskalabryggerier var fra oss. ”
Stengte grenser og annet Corona-helvete har selvsagt bidratt til RYGRs vekst, men hovedårsaken er økt distribusjon. REMA-avtalen og tilliten de har vist bryggeriet, gjør at du nå finner RYGR i alle 648 REMA-butikker fra Kirkenes til Mandal. RYGR har tatt utrullingen etappevis, og etter produktgrupper, og er ikke helt ferdig før i midten av neste år.
“Våre leveranser til Vinmonopolet har også hatt samme utvikling parallelt”, sier Sune Aabø Parker. “Det som gjør oss ekstra fornøyd er at kundene kjøper produktene våre om igjen, og ikke bare en gang. Vi er ydmykt takknemlige og overrasket.”
For å imøtekomme denne utviklingen har RYGR bestilt en effektiv tappelinje for boks.
“Vi gleder oss helt enormt til å motta linjen fra Colorado, USA. Etter planen skal den være her midt i januar. Ikke bare kan vi produsere dobbelt så mye som vi er i stand til i dag, men vi får full kontroll på kvaliteten og oksygenopptaket i boksene, noe som er svært viktig for varighet på sensitive produkter som NEIPA”, sier en spent Øyvind.
BR erfarer at andre større mikrobryggerier også har vist interesse for samme maskin og vil følge spent med på Øyvinds erfaringer.
RYGR-gjengen er også takknemlige for at opposisjonen fikk gjennomslag for avgiftskutt på typiske grensehandelsvarer, selv om en svale ingen sommer gjør. Lettelsen på 10% på alkoholavgiften gir en krone eller to lavere pris per boks i beste fall.
“Det er uansett en start og vi håper etter hvert regjeringen ser hva Danmark har fått til med nedgang på alkoholkonsumet generelt samt mer salg av danskproduserte varer,” sier Sune.
Noen husker sikkert at RYGR ba BRs lesere om navneforslag på en ny IPA som de ønsker å lansere nasjonalt til våren. Sune og Øyvind takker for utrolig mange gode forslag som de har lagt i «banken».
De har nå testbrygget en Session Laktose IPA, som får navn etter en jærsk konge og et sted i Klepp. Navneforslaget kom fra egne rekker og vi kan avsløre at det brygges BRAUT Shake IPA 4.7%.