Én gang er en hendelse. To ganger er en gjentakelse. Tre ganger er en tradisjon. DGB Invitational er kanskje distriktets yngste ølfestival, men for mange av oss er den allerede blitt akkurat det. En tradisjon. En forbanna bra tradisjon!
I det siste har vi sett flere tradisjonsrike festivaler og arrangementer legge inn årene. Ingen mer Tour des Brasseries på Randaberg. Nærbø Ølfestival var vel Norges eldste før de brått ga seg. Sur & Bitter husker kanskje mange også. Og ikke minst; det er slutt på What’s Brewing på Tou Scene.
Heldigvis har vi enda DGB Invitational! Ølfestivalen har siden oppstarten blitt avholdt tidlig juni måned på Ganddal bydelshus. Bak arrangementet står DGB Import på Kvål, en ølimportør og grossist med en mildt sagt imponerende portefølje.
Les også: 3 på gaten: Invitational Beer Fest by DGB
Fredag 1. desember er det klart for billettslipp til neste års festival. I anledning billettslippet har vi slått av en prat med primus-motor for festivalen, Harald Halvorsen:
I en tid der flere andre ølfestivaler i distriktet har pakket sammen, var det noen gang tvil om DGBI 2024 ville se dagens lys?
Hehe, nei, egentlig ikke. 2022 var litt spennende, i og med at det var første året, og første gang overhode vi arrangerte festival. Vi vandra litt panisk rundt i et par timer, og leita etter ting som ikke fungerte, og venta litt på at et eller annet skulle gå til helvete, men etter et par timer innså vi at alt gled fint, og skuldrene og pulsen sank til et mer normalt nivå.
Filosofien første året var at vi prøver, så ser vi hvordan det går, og ca. ett minutt etter stengetid på lørdagen fant vi ut at det var så gøy at vi måtte kjøre på i 2023 og. I 2023 gikk det vel egentlig enda kjappere – jeg tror vi bestilte lokalet på mandagen da vi henta det siste av utstyr. Så – for å svare på spørsmålet ditt litt mer effektivt: nei.
Er det noe endringer eller noe nytt i 2024?
Ikke så mye, egentlig. “If it ain’t broken, don’t fix it”, er det ikke det man sier? Festivalen er en showcase for bryggeriene i vår portefølje, i tillegg til utvalgte venner fra Norge. Porteføljen utvikler seg hele tiden, så noen bryggerier har forsvunnet, og noen nye er lagt til. Alle bryggeriene har med seg fire forskjellige øl på tapp – to på fredagen og to på lørdagen. I tillegg har de med et øl på flaske/boks, som man ikke finner i menyen. Disse slippes på tilfeldige tidspunkter gjennom hele dagen.
Når det gjelder lokalet, så utvider vi uteområdet litt, sånn at vi får litt bedre plass til sittegrupper, ellers følger vi samme suksessoppskrift som sist. Vi venter ennå på bekreftelse fra noen foodtrucks, men det blir garantert mulig å få seg noe bra mat underveis, og man kan handle seg kaffe, vann/brus og snacks hvis man ønsker det.
Vi har også justert åpningstiden i år. I 2022 kjørte vi 16-22 begge dager. I år prøvde vi med 14-22 på lørdagen. Det var litt lenge, og det resulterte også i at litt for mye øl gikk tomt. I 2024 kjører vi 15-21 begge dager. Seks timer er lenge nok.
Vi skal ikke spørre om å få lista over bryggerier før tiden, men hvilke bryggerier gleder deg spesielt til å vise frem på årets festival?
Det er ikke lett å svare på. Jeg liker jo alle ølstiler – bortsett fra Belgisk Tripel, så klart. Vi har bryggerier som brygger de fleste stiler, så det er vanskelig å plukke ut noen, men hvis du tvinger meg, så må jeg trekke fram de sure fra Wild Creatures i hvert fall. De er alltid bra!
I haze-land har vi en hel haug med bryggerier som leverer bra, så der er det vanskelig å plukke ut noen. De mørke fra Sofia Electric, Azvex og White Dog pleier og å gli greit ned – men, som sagt, jeg liker det meste. I tillegg har vi nylig fått SOMA Beer i porteføljen – et kanonbryggeri fra Spania, som produserer helt fantastisk nydelig øl. De kommer vi til å launche med eventer i Tromsø, Trondheim, Bergen, Oslo, Fredrikstad og Stavanger neste uke, så de gleder jeg meg stort til å presentere for festivalgjestene!
(Red.: SOMA kan du sjekke ut På Kornet 8. desember)
Fordelen med denne festivalen er jo at vi ikke opererer med bonger. Har man billett, så har man betalt før ølet allerede. Det er gøy for både bryggeriene og gjestene. Bryggeriene fordi folk smaker flere forskjellige øl, og dropper ikke de typene de ikke kjenner til, osv. Og det er gøy for gjestene, for de kan driste seg til å teste noe de ikke er helt sikre på om de liker.
Tid og sted for festivalen er altså fastsatt, og er den samme som tidligere år. Vi i BR mener å ha hørt at den opprinnelige planen var å gjennomføre festivalen på kontoret/lageret på Kvål. Er dette helt skrinlagt?
Det var den opprinnelige planen da festivaltanken oppsto, ja. Vi følte ideen var fin, for her kan vi lage område akkurat så stort som vi vil, og slipper å tenke på naboer. Kommunen var ikke like begeistra, og sa at vi får ikke skjenkebevilling på området nettopp fordi det er et industriområde – eller noe i den duren. Det var litt irriterende, selvfølgelig, men sånn ble det.
Vi har fått høre fra enkelte at festivalen er helt kanon, bortsett fra at den burde vært i Stavanger, men der er jeg helt uenig. Jeg syns det er helt konge at vi flyr inn noen av de kuleste bryggeriene “der ute” til Ganddal i stedet. Hvorfor skal alt skje midt i Stavanger? tenker jeg.
Vi har jo allerede et lokale her på Kvål, hvor vi kjører ølsmakinger osv. Her har vi hatt inne ølklubber, utdrikningslag, vennegjenger, bedrifter osv.
Vi holder til fem minutters gange fra togstasjonen, så det er enkelt å komme seg til og fra. Det samme gjelder Ganddal bydelshus. Bussen går ti meter fra porten, og toget er ca. fem minutter unna.
Allerede i 2020 kunne vi lese i Aftenbladet at What’s Brewing gikk i underskudd, til tross for at alle billettene ble utsolgt. I år var det som kjent kroken på døra på Tou Scene, og festivalen føyer seg dermed i rekken av ølfestivaler som legger inn årene. Hva tenker du om det, og er det noe som tyder på at DGBI kan lide samme skjebne?
Nei, det tror jeg ikke. Det ser ikke sånn ut nå, i hvert fall. Vi er en veldig liten organisasjon – DGB Import er bare Tom (Løyning), Alexander (Meling Sivertsen) og meg selv. Alt har blitt dyrere, det vet man jo, så et par hundrelapper har vi måttet legge på billetten, men vi går ikke med underskudd til tross for at vi kjører bongfritt, så ting ser lyst ut. Og når vi kompenserer de hundrelappene med et par ekstra bryggerier – som igjen vil si flere øl å smake på, så har folk forståelse for prisøkningen.
Festivallokalene er fornuftig priset, og alt annet rundt festivalen gjør vi selv, så vi har lite utgifter på den fronten. I tillegg har vi med oss fantastiske frivillige, som stiller opp hver gang vi trenger hjelp – uten dem hadde det ikke gått. Det er sikkert en hel del ting som kunne vært mer fancy, og sånn – det grafiske, for eksempel, men så lenge bryggerne, de frivillige og gjestene er fornøyd så er vi fornøyd.
Vi i BR gleder oss veldig til neste års festival – måtte det bli mange i rekken!