Vi har kikket på Vinmonopolets salgstall for 2019.
Det alle lurer på er selvsagt: Drikker vi mer øl? Svaret er JA! Tabellen under viser at salget av sterkøl på landsbasis har økt med 6.5% fra 2018 til 2019.
Tabellen viser også at surøl er den kategorien som øker mest med smått sinnsyke 27% fra 2018 til 2019. Ikke så rart, da, at LERVIG satser stort på surøl med sitt varslede 1000 kvm store fatlagringsprosjekt på Bikubå – sannsynligvis Skandinavias største av sitt slag. De vet hva de driver med, gjengen i Hillevåg.
Mjød og travhesten IPA øker også kraftig. Mest overraskende er det kanskje at Brown Ale øker med 7% til tross for at dens død har vært erklært mange ganger. Det selges fortsatt mer Brown Ale enn mjød. Brown is back, baby!
For Rogaland er veksten i konsum fra 2018 til 2019 mye større enn den er for landet som helhet. Hele 9.8% mer øl drakk vi i fjor kontra året før.
Kun tre polutsalg – Haugesund, Kopervik og Herbariumet – hadde tilbakegang i sterkølsegmentet.
Så – hva drikker vi? De 10 mest solgte ølene på landsbasis er, med få unntak, alt annet enn craft. Ingen bombe, akkurat. Den gode nyheten er at 7 av 10 øl er norske. De fire første er selvsagt industripils, men også 3 IPAer er på listen.
Det man ikke finner blant de mest solgte ølene, er øl fra Rogaland. Blant de 100 mest solgte norske ølene, finner vi kun følgene 10 lokaløl:
Plass | Bryggeri | Øl |
20 | LERVIG | Tasty Juice |
26 | LERVIG | Perler For Svin |
37 | LERVIG | Supersonic |
45 | Berentsens | Julefnugg |
46 | LERVIG | LJ Extra Hard |
57 | Berentsens | Jule Avec |
72 | LERVIG | Galaxy Citra Flicker |
78 | Berentsens | Cloudberry Imp |
86 | LERVIG | Naughty & Nice |
94 | LERVIG | Brut Nature |
Ikke overraskende er det to bryggeriene LERVIG og Berentsens, som produserer store volum, som klarer å hevde seg. Vi ser også at juleølene er viktige. Overraskelsen på listen er LERVIGs Brut IPA, en stil som ble erklært død innen en måned etter lansering.