Det begynner å bli trangt i bryggeribransjen. Bryggerier forekommer snart like hyppig som bensinstasjoner eller illegale pokerbuler. Det er ikke et tettsted eller en holme med respekt for seg selv som ikke har et – et craft brewery, vel å merke. Dette gjør at det er svært vanskelig å bli lagt merke til om man er ny i faget. Ettersom det fortsatt er mange som går med en brygger i magen kommer vi med 3 bankerstips som langt på vei vil garantere at nettopp ditt bryggeri blir en kommersiell suksess.
Som craft brewer er du selvsagt ikke opptatt av det kommersielle. Du ønsker bare å uttrykke deg gjennom dine øl, brygge det du selv liker, og ha det gøy. Men regningene skal jo betales, så…
Les også: 2 ekstra tips til deg som vil starte ditt eget bryggeri
Image
Naturligvis er du som craft brewer slett ikke opptatt av image, men nettopp derfor er imaget så viktig.
Du må se ut som en tømmerhogger for å være brygger. Det er ingen vei utenom. Er du gammel nok, har du kanskje noen skjorter liggende fra den tiden grunge var populært. Eller kanskje pappa har? Fretex har garantert, og vintage er bare så riktig for det ikke-imaget du forsøker å bygge. Du gir selvfølgelig blaffen i merkeklær, men noe fra Carhartt og Dickies kan du gjerne unne deg.
Så må det gros skjegg. Det kan gjerne se ut som om du har satt inn ansiktet med lim og latt en kompis barbere et husdyr foran en stor vifte mens du står nedstrøms. Det viktigste er at du har hår i ansiktet, ikke hvordan det ser ut.
Avslutt det hele med en cap eller beanie. Eller en beanie utenpå en cap. Rad.
Ølstil
Ikke tenk på hva du liker eller hva som er gøy å brygge. Gå for det alle andre drikker, og akkurat nå er det New England India Pale Ale, eller NEIPA. NEIPA er bare så jævlig inn. Samtidig er den også bekymringsløst enkel å brygge. Tenk havregrøt med fruktjuice. Det skal lukte humle, det skal smake humle, og det skal ha konsistens som en tynn suppe – og det er også alt. Her er oppskriften på en NEIPA som kommer til å selge som treningssentermedlemskap i januar:
Kok spraymalt i 15 minutter. Tilsett en liter havremelk og et glass appelsinjuice samt litt laktose. Gjær med et eller annet britisk for autentisitet og tilsett all humlen du har råd til å kjøpe. Om 40 prosent forsvinner i trub, så er det bare bra fordi det legitimerer den høye prisen du kommer til å ta for produktet ditt.
Det spiller ingen rolle om du brygger noe du ikke vil være i stand til å brygge igjen. De ølene alle de som kan noe om øl helst vil drikke, er de som bare forekommer i et svært begrenset volum. NEIPA har kun én ulempe ved seg: Den oksiderer raskere enn jern i saltvann. Husk å merke alle boksene (ja, boks – man flasker da ikke lenger) med “Best før 2 uker etter tapping” for å sikre at alt drikkes raskt. Slik har du sikret deg en “White Whale”.
Ølnavn
Selve navnet betyr ingenting. Det er kun ett kriterium: Navnet må være kort og unikt slik at det er lett å finne ølen på Untappd. Det gjør selvsagt ingenting om navnet inneholder en referanse til en eller annen obskur subkultur, men det er ikke viktig. Det som betyr noe er hvordan du beskriver ølen.
Det er nemlig beskrivelsen som selger ølet, og her nytter det ikke å være beskjeden. Som brygger må du fjerne ordet “overdrivelse” fra vokabularet ditt. Det eksisterer ikke.
Det er ingen ølkjennere som bestiller noe som har mindre enn 5 ord i beskrivelsen. Tenk stort og teknisk – det kan ikke bli for stort og teknisk. Kettle Sour-Tart Triple Dry Hopped Tropical Juicy Icecream Northern Vermont Farmhouse India Pale Ale kommer til å vaske gulvet med alt annet på listen. Det samme gjør Kveiked-Up Chocolate Maple Syrup Coffee Bean & Vanilla Wallonian Imperial Stout.
Bonustips
Husk at du er en uavhengig entreprenør og kunstner som er imot alle former for konformitet.
Ett svar til “3 tips til deg som vil starte ditt eget bryggeri”
[…] som er populært blant personene du planlegger å selge ølet ditt til. Det er mange som mener at IPA er det mest populære ølet for tiden, så kanskje dette er noe for deg å […]