Kategorier
Breaking News

RYGR Brygghus investerer og dobler produksjonskapasiteten

RYGR Brygghus har i 2020 hatt en eksplosiv vekst. Omsetningen er tredoblet fra 2019, etter at deres produkter ble gjort tilgjengelig i til sammen 399 REMA 1000 butikker fra Rogaland og hele Sør- og Østlandet. Den samme utviklingen har RYGR opplevd på Vinmonopolet.

Salgssjef Atle Abel Salvesen i RYGR smiler over å endelig kunne utvide kapasiteten. I bakgrunnen pakker pakkehjelperne Per Undheim Skåland og Marcus Emiil Ølberg bokser manuelt på det innleide utstyret.

«Salget har vært betydelig høyere enn prognosene vi fikk. Noe av forklaringen kan selvfølgelig knyttes til dette spesielle året med tilnærmet ingen grensehandel, der det generelle ølsalget i norsk dagligvare har vokst 19 prosent i år. Heldigvis er tilbakemeldingene om våre øl vært stort sett utelukkende positive. Vi er et fremdeles et mikrobryggeri, og kapasiteten har vært sprengt i flere måneder nå», sier daglig leder Sune Aabø Parker

Nå investerer RYGR flere millioner kroner i en meget effektiv og mer automatisert tappelinje for boks. Denne vil mer enn doble produksjonskapasiteten til bryggeriet og sikre kvaliteten på ølet.

«Vi har nå bestilt topp kvalitetsutstyr fra produsenten Codi i USA, og dette er deres første leveranse til Skandinavia. Gjennom de siste årene har vi sett at boks selger bedre enn flasker. Boks sikrer bedre kvalitet på moderne øl som for eksempel IPA-øl. Oksygen og lys er ølets verste fiende, og produksjonslinjen RYGR nå har bestilt fra USA, sikrer enda bedre kvalitet på ølet og mindre svinn. Boks er også hendigere og miljøvennlig, de kan pantes i motsetning til flasker som må resirkuleres. De frakter mindre luft og tar mindre plass i butikkhyllen», sier bryggerimester Øyvind Tveit.

RYGR har bestilt en 6-hoders mottrykksfyller for boks med bransjens laveste oksygenopptak. CODI fra Denver, Colorado er leverandøren.

Til nå har RYGR leid en mindre bokslinje som krever mye manuelt arbeid. Bokslinjen håper vi er ferdig installert på nyåret i 2021 og da vil vi kunne produsere nok slik at vi kan få gjort varene tilgjengelige i de regionene i Norge som vi ikke har hatt kapasitet å levere til før.

«Målet er å samle Norge slik Rygerne var med på i vikingtiden», avslutter bryggerisjefen.

Hva tenker du?

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.