Revisjonen 2019

Vi har kikket på tallene – og litt bak dem.

Berentsens Brygghus
Berentsens er spesielle fordi de ikke bare brygger øl. De har også mineralvannproduksjon, og fra i fjor av også et destilleri. Dermed kan de ikke sammenliknes direkte med de andre.

Driftsinntektene har falt tilbake på nivået fra 2014-2016. Driftsresultatet (inntekter før renter og skatt men etter av- og nedskrivinger) har også gått tilbake. Disse er halvert fra 2017, men det skyldes nok i stor grad at Berentsens har investert i destilleriet sitt. Egenkapitalen har ikke endret seg nevneverdig, og sitter solid på drøye 54 millioner.

Brix Brygghus aka Avishuset Bryggeri AS
Brix leverte regnskap for første gang i 2018. Inntektene var på 1.4 millioner, mens resultatet ble et tap på nesten 600 000. Det behøver ikke ligge noe dramatikk i dette. De har fortsatt en egenkapital på over 1.3 millioner å spise av. Det formodes at inntektene kommer fra både matserveringen og ølsalget, uten at vi vet fordelingen. Brix er dermed heller ikke direkte sammenlignbare med de rene bryggeriene.

Jåttå Gårdsbryggeri
Jåttå har gått fra å være et DA til å bli et AS, og har da i likhet med Brix levert regnskap for første gang. Inntektene i 2018 ble på 1.6 millioner mens driftsresultatet ble positivt med nesten 300 000 i overskudd. Gutta tar ikke ut lønn, men investerer alt i bryggeriet, og de har oppgradert mye av utstyret i det siste. Egenkapitalen er ikke stor – de har bare cirka 250 000 på bok.

LERVIG
LERVIG har de høyeste inntektene av alle mikrobryggeriene i Norge, i følge en oversikt nylig publisert i Dagens Næringsliv. Det er bare å gratulere!

Siden 2016 har bryggeriet tatt kvantesprang hvert år. Fra 2016 til 2017 økte driftsinntektene med over 35%. Fra 2017 til 2018 økte de med nye 16.6%, eller hele 9 millioner kroner. De vokser altså fortsatt, bare ikke like raskt. Dette er en trend i bransjen.

Resultatet har gått noe tilbake, men i sitt fjerde strake år med positiv bunnlinje sitter bryggeriet igjen med drøye 8 millioner før renteutgifter og skatt. Med en egenkapital på over 80 millioner og Orkila i ryggen – og en gjeld på knappe 18 millioner – skal vi ikke se bort fra at det kommer flere investeringer og ekspansjoner fra LERVIG.

Nedstrand Bryggeri
Nedstrand har null i inntekter og -32 000 kroner i resultat, men de er fortsatt i startgropa. Vi har sett at andre bryggerier gjerne bruker tre år før de oppnår blå tall. Verre er det nok at egenkapitalen er negativ. Gjelden er godt håndterbar.

RYGR Brygghús
RYGR leverer regnskap for første gang, men regnskapet dekker bare siste halvdel av 2018. I første halvår ble alt ført på morselskapet. Driftsinntektene er på solide 3.3 millioner, men de har allikevel et negativt driftsresultat på 2.3 millioner. Her er det nok også investeringene som drar tallene ned. Egenkapitalen er på over 1 million, men den er liten i forhold til gjelden som er på over 11 millioner. Denne skal nå håndteres samtidig som bryggeriet skal hente inn nye majoritetseiere.

Salikatt Bryggeri
Hos Salikatt fortsetter oppturen. Inntektene stiger med 1 million fra 2017 til 2018.

Resultatet øker også kraftig.

Skudenes Bryggeri
Vi husker fra 2017 at inntektene var høye, og at utgiftene var det samme. Det er mye det samme bildet i 2018.

Til tross for inntekter på over 2.5 millioner, en pen oppgang og omtrent på nivå med Salikatt, leverer bryggeriet negativt resultat for fjerde år på rappen. I år er det -700 000 i boken. Egenkapitalen spises også opp. I 2017 var den på -300 000. I 2018 har den vokst til -900 000. Gjelden har også øket, fra 2.9 til 3.8 millioner. Hvor lenge kan dette fortsette? Med kutt i (lønns)utgiftene vil bryggeriet kunne levere positive tall, men det vil ta tid før økonomien er på rett kjøl. Tid er dyrt.

Stavanger Mikrobryggeri
Deler båt med Nedstrand. Leverer omtrent samme tall. Sitt i ro i båten, så kan det gå bra.

Yeastside Brewing Co
Yeastside nesten firedobler inntektene sammenliknet med 2017, men de tjener bare 430 000. Resultatet er på -53 000. Det er nesten så lite at en kreativ revisor ville klart å få dem til å til å gå i null, noe vi tipper de vil gjøre i 2019.

Oppsummering
Vi er ikke økonomer, og dette er ikke ment å være en dyptgående økonomisk analyse. Dette er som å ta tempen på seg selv, versus å gå til legen for en skikkelig undersøkelse. Ta det for det det er.

En åpenbar svakhet er at bryggeriene oppgir særavgifter på ulike måter. Regnskapene kan dermed ikke alltid sammenliknes direkte. Salikatt er blant dem som legger særavgiftene inn som tap i posten «andre inntekter». Andre gjør det annerledes. Det viktigste for oss er å vise hvordan hver enkelt gjør det i forhold til tidligere år, ikke hvordan de gjør det i forhold til andre.

Det er mye positivt. De fleste ser ut til å ha økte inntekter, men under halvparten går i pluss. Svært mange er dog for ferske til at en kan konkludere hvordan dette vil gå.

Berentsens har de høyeste inntektene, men av de som kun produserer øl, er LERVIG den klart største. LERVIG tjener over 19 ganger så mye som RYGR på tredjeplass.

6 bryggerier lever negative resultat, mens 4 leverer positive. Bortsett fra Skudenes, som vi er oppriktig bekymret for, er alle med negativt resultat mindre enn tre år gamle. For disse lyser ikke varsellampene enda. Unntaket er kanskje RYGR. De har solid inntekt, men har også en relativt stor gjeld, og er avhengig av at denne ikke skremmer fremtidige investorer vekk. Fingrene krysses.

De fleste har egenkapital å spise av. Igjen er Skudenes unntaket.

Dagens Næringsliv har de siste dagene kjørt to artikler om økonomien hos mikrobryggeriene. Der kan vi lese at bryggeriene sliter med å tjene penger.

I DNs oversikt inngår 116 bryggerier. Gjennomsnittsinntektene for disse er på knappe 4.5 millioner i 2018, men bare 22 bryggerier på landsbasis selger for over 5 millioner. Mange av bryggeriene i Rogaland tjener vesentlig mindre enn dette. Bortsett fra Berentsens og LERVIG er våre bryggerier små, og må derfor være nøysomme. Bransjen, inkludert BROD, forventer frafall. «Nå kommer konkursskredet», sier Eivind Haalien, kategorisjef for lokalmat og spesialiteter i Norgesgruppen, til DN.

«Folk er lei det overhypede ølet. Alt kan ikke gå til himmels», sier Pål Pettersen, daglig leder for Fredrikstad-bryggeriet Nøisom, til DN. Han fortsetter med å beskrive 2018 som et «annus horribilis» for bransjen.

Når en ser på tallene, er det ikke større grunn til å rope varsko i år enn det var i fjor. Det blir allikevel spennende å se 2019-resultatene – det balanseres på knivsegger. Dersom Haalien og Pettersen får rett, kan 2020-utgaven av denne artikkelen bli ganske kort.

Det har ikke stoppet helt opp, men bransjen har bare gått opp 10% det siste året mot 50% årlig vekst på det meste. For noen ser det svært stygt ut. Nøgne Ø har et fall i driftsinntektene fra 2017 til 2018 på nesten 40%. Det er slike tall oljebransjen opplevde da oljeprisen falt kraftig i 2015. Det førte til massive oppsigelser og enorme kostnadskutt. Problemet med mange mikrobryggerier er at det ikke er så mye å kutte i dersom en må. Mange lever fra hånd til munn og tar ut minimal, eller ingen lønn.

En av grunnene til at det går dårligere med bransjen, er at de store har begynt å produsere sine versjoner av øltypene som i flere år har vært forbeholdt mikrobryggeriene. Dersom du vil at ditt nærbryggeri skal overleve, bør du tenke gjennom hvilke valg du tar der du sitter i baren eller står i butikken. Drikk ditt lokale øl! Og bor du i Skudenes – drikk dobbelt!


Det er noen bryggerier som mangler. Disse er det vanskelig å finne tall for fordi selskapene bak også driver med annet enn øl, som for eksempel restaurantvirksomhet.

Hva tenker du?

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.